verliefd op muren

Via de satelliet luister ik naar radio 4 terwijl ik prik aan mijn variahexquilt. Ik koester de stofjes in deze quilt, ze komen van Den Haan en Wagenmakers en hebben fantastische motieven en kleuren. Al mijmerend denk ik terug aan zondag en het Driekoningenfeestje.  Ze vieren dit feestje hier vaak en graag. Ik ken de traditie wel van vroeger thuis. Dan bakte mijn moeder op 6 januari een Driekoningentaart met daarin een boon en wie de boon trof, mocht de volgende dag kiezen wat de pof schafte. Hier wordt het feestje door jong én oud zeer serieus gevierd met bubbels en een Galette des Rois waarin een ‘boon’ verstopt zit. Als je de boon treft in je stuk taart dan wordt er wél van je verwacht dat je daadwerkelijk met zo’n malle kroon op het hoofd de rest van de feestje rond paradeert. We hadden dit jaar alweer de nodige stukken galette achter de kiezen en tot dan toe zonder succes. Maar daar kwam verandering in. Afgelopen zondag werden we door een kennis uit ons dorp uitgenodigd op haar Driekoningenpartijte en mijn lief trof in zijn stuk taart de ‘boon’ en werd, samen met drie koninginnen (er waren meerdere taarten vanwege het aantal gasten) tot de royauté éphémère geslagen. Het geheel werd feestelijk besprenkeld met champagne die waarschijnlijk uit een kistje kwam dat eigenlijk bedoeld was voor de bruiloft van prins William en Kat maar wat door onze gastvrouw heimelijk was achtergehouden. Maar goed, nu de muren. De gastvrouw woont niet onverdienstelijk in een van de grote oude huizen in ons dorp en de muren van de grote salon zijn bespannen met een stof die zo van Den Haan en Wagenmakers af zou kunnen komen. Wat beeldschoon en très chique was dat zeg. Ik heb haar even voorzichtig mee gedeeld dat het wel een beetje gevaarlijk was om een quiltster uit te nodigen zonder haar bij de voordeur de fouilleren op scharen. Ze stelde zichzelf en mij gerust door te vertellen dat er op zolder tussen de spullen van haar voorouders vast nog wel ergens een stukje lag wat ze binnenkort voor me op zal zoeken. 

Zo zag het er ongeveer uit, maar ik kon natuurlijk niet staan fotograferen. Maar als ik een lapje krijg zal ik het jullie laten zien.


11 reacties

  1. Nou ik kan je zeggen dat ook ik meteen verliefd ben op deze stof!
    Wel lief dat ze een stuk voor je opzoekt. Dubbel leuk omdat er dan zo'n leuke herinnering aan vast zit.
    Nu maar hopen dat ze het niet vergeet!!
    Lieve groetjes, Evelyne

    Like

  2. Wow, wat gaaf een stukje antieke muurstof! Hoop dat ze het voor je kan vinden! Wat leuk dat je DH koning was, wij hadden vroeger ook een driekoningen taart thuis! Ben wel twee keer koningin geweest!
    Groetjes
    Lida

    Like

  3. Oh, gelukkig, halverwege het verhaal, toen je over de champagne begon was ik even bang dat deze tegen de muren was gespetterd, maar nee, het liep gelukkig goed af, en mooier nog, je krijgt nog van die prachtige stofjes, ik ben reuze benieuwd ernaar

    Like

  4. wat kan een mens toch hele byzondere dingen meemaken! Hopelijk lukt het met het stofje maar de dame in kwestie is werkelijk van “noblesse oblige” dus zal de stof beslist voor je opzoeken. Nogmaals: heel byzonder.

    Like

  5. Haha..wat grappig van die boon.
    Wat mooi een muur met stof bekleed, heel apart dat dat nog bestaat !
    Wel leuk dat je een stukje krijgt als ze nog wat heeft.
    Quilt groetjes Anja.

    Like

Plaats een reactie